woensdag 20 maart 2013

Rascha Peper

Ik wist dat ze ernstig ziek was, ze schreef er zelfs columns over. Gisteren werd bekend dat ze zaterdag is overleden, Rascha Peper, (pseudoniem van Jenneke Strijland), schrijfster van verschillende van mijn favoriete boeken. Ik heb meteen weer Oesters herlezen en ik vond het nog net zo mooi als de eerste twee, drie keer dat ik het las. Het beschrijft de dan al voorbije liefde tussen de twintigjarige Olga en de veertig jaar oudere Frank. De personen zijn levensecht beschreven, Olga besluiteloos en weinig daadkrachtig, Frank nuchter en sympathiek. Het boek beschrijft de periode dat Olga met haar man Harold in Wenen woont en daar herstelt van een ingrijpende ziekte, (een autobiografisch gegeven van Peper) en depressief is door het niet verwerkte afscheid van Frank. Rascha Peper heeft met haar fijngevoelige en gedetailleerde beschrijvingen een prachtig weemoedig verhaal geschreven.
Andere titels van haar die ik kan aanbevelen zijn: Wie scheep gaat, waarin allerlei levensverhalen vervlochten zijn, Rico's vleugels, over een schelpenverzamelend echtpaar en hun rampzalige ontmoeting met een jongeman en Een Spaans hondje, waarin ze de familiebanden van drie broers beschrijft. Voor haar dood heeft ze nog net een boek kunnen voltooien: Handel in veren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten