woensdag 5 april 2017

Der Pinsel hat gesprochen

Ze zijn gek en grappig en nogal expressief, de schilderijen van de Duitse Johannes Grützke. Er is op dit moment een tentoonstelling van hem in Museum More. De schilderijen zijn vaak groot en worden (ik citeer de tekst in het museum) 'bevolkt door nogal onbeholpen mannen en welbevleesde vrouwen in onmogelijke barokke poses'.
Van een langslopende gids ving ik op dat Grützke zichzelf vaak als model neemt en veelal 'Kettenbilde' maakt. Ze bedoelde daarmee dat er in zijn werk altijd meerdere figuren voorkomen die elkaar aanraken of vasthouden en vaak ook nog iemand die net uit beeld is. Soms wordt zelfs het publiek het schilderij in gewenkt. Grützke maakt de mens niet mooier dan hij (zij) is, de voeten zijn paarsbeaderd, de nagels dik en brokkelig, de vetrollen niet te omzeilen. Toch of juist daardoor zijn de figuren aandoenlijk.
Op het schilderij Menschen und Würste wandelt de schilder zelf het schilderij binnen, ook weer zoiets grappigs.
Nog te zien tot en met 11 juni.

1 opmerking:

  1. Prachtig, die types van Grutzke. De mens zoals hij (soms) werkelijk) is.

    Had nooit gehoord van museum More; dit is een geode aanleiding om eens in, of all places, Gorssel te kijken !

    joop99us@blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen