woensdag 15 juli 2015

1000 soortendag

Vandaag is het Tuin-onder-de-loepdag of 1000 soortendag. Op de site waarneming.nl kun je alles terugvinden wat er in de natuur is waargenomen en wanneer, en je kunt er zelf je vondsten aan toevoegen. Vandaag, 15 juli, is de dag dat een poging wordt gedaan om tot 1000 soorten te komen in Haarlem.
Vanmorgen ging ik de tuin in en daarna de achterom, gewapend met paraplu tegen de miezerregen. Alles wat niet aangeplant was of uit een kooi ontsnapt was geschikt voor de telling. Ik nam slakken waar, mieren, plantjes, grasjes en mosjes, genoeg om mijn aandeel van de 1000 soorten te leveren. Maar nu de notatie op de site. Want ik dacht dan wel te weten dat ik klaver had gezien maar was het nu akkerklaver, bochtige klaver, liggende klaver of witte klaver? Of misschien de hopklaver of de omgekeerdbloemige klaver?*)  Het hielp niet erg dat een paar dagen geleden de mannen van de plantsoenendienst heel gedienstig de achterom hadden 'bijgewerkt', veel bloeiends waaraan je een plant toch weer sneller herkent dan alleen aan de blaadjes was er nu niet te vinden.
Gelukkig herkende ik de paardenbloem en het madeliefje weer feilloos.
*) Marleen van Natuur in Haarlem denkt dat het hopklaver is, aha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten