dinsdag 17 juni 2014

Vlisco

Via de weblog van Berthi kwam ik te weten dat de Bijenkorf in Amsterdam Vlisco stoffen te koop had, een buitenkansje om ze eens met eigen ogen te zien en te betasten. Voor wie geen idee heeft, Vlisco is een Nederlandse(!) textielfabriek die de bijzondere kleurrijke en geprinte stoffen maakt die je altijd ziet dragen door Afrikaanse vrouwen op van die sfeervolle foto's. Gewikkeld rond hun heupen of hoofd, het staat ze altijd prachtig. Tegenwoordig is de fabriek herontdekt door de Europese markt en gebruiken de modeontwerpers de stoffen ook. Hier meer over Vlisco.
Maar goed, op naar Amsterdam dus, ik dacht te weten dat vandaag de laatste dag was. Nadat ik heel de Bijenkorf had doorgesjouwd (niet echt een straf) en van het kastje naar de muur was gestuurd ging een aardige verkoopster op pad om de verantwoordelijke medewerker te zoeken. Na een paar telefoontjes en een zoektocht door de magazijnen kwam ze uiteindelijk met een kratje stoffen in haar handen terug. Ik was te laat, zoveel was duidelijk, maar ze kon me toch nog wat laten zien. Samen verbaasden we ons over de prijzen van de coupons, voor 5 meter betaal je minstens 76,- euro en er lagen er ook bij van 104,- euro. Alhoewel, nu ik erover nadenk en het omreken per meter valt het nog wel mee. Enfin, ik had geen vijf meter nodig en bovendien wilde ik het helemaal niet hebben, ik wilde het alleen maar zien en bevoelen. Missie geslaagd.

1 opmerking:

  1. ja, bizar, hè; als je in Afrika 'Dutch Wax' draagt, dán heb je aanzien!
    Gevolg; weinig draagkrachtige mensen eten rustig een hele tijd niet, omdat ze het naar Afrika geëxporteerde 'Wax' persé willen hebben, de kosten zijn voor hén dan een heel fortuin.
    En de in Afrika gefabriceerde wax blijft dan op de marktkraam liggen........
    Margreet

    BeantwoordenVerwijderen