maandag 16 juni 2014

Rob Clous

Ik had het natuurlijk al veel eerder gezien, het kunstwerk van Rob Clous dat in Bibliotheek Heemstede hangt. Ik vond het wat kinderlijk en nogal gedateerd, niet heel spectaculair eigenlijk. Tot ik het bordje ontdekte waarop deze tekst staat: 1974 Geschenk van de inwoners, 2002 Gerestaureerd met daarachter de handtekening van Rob Clous. Een collega vertelde dat de vorige directeur niets in het werk zag en het van de wand liet slopen. Het lag flink beschadigd op zolder en toen dat Clous ter ore kwam was hij furieus en bewoog hemel en aarde tot het (na restauratie door hemzelf) weer werd opgehangen. Het is de skyline van Heemstede vertelde dezelfde collega. Ik weet niet of het zo heet maar je herkent inderdaad de kinderboerderij, de watertoren en het kerkje aan het Wilhelminaplein, zwembad Groenendaal en Het Oude Slot. Het werk bestaat uit een stuk of vijf houten panelen, van klein tot een paar meter lang, die nogal hoog aan de muur hangen. En nu ik er meer van weet vind ik het direct veel aantrekkelijker. Zo werkt dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen