donderdag 1 mei 2014

Jan Pieter de Graaf

Het was me niet zo snel duidelijk waar ik naar nu keek in het Architectuurcentrum, maar het zag er wel erg vrolijk en origineel uit. In de zaal stonden bont gekleurde tafeltjes, een beetje in de Memphisstijl uit de jaren tachtig voor wie zich dat nog herinnert. Wat een hemelsblauw kastje leek bleek tevens een model voor het strandpaviljoen Rapa Nui te zijn. Er stonden nog meer maquettes, kleine kleurige huisjes, een soort strandhuisjes blijkbaar. Aan de wand foto's van andere ontwerpen, gecombineerd met poëtische teksten. De namen Defriesemaatkast en Tov Anders deden een collectief vermoeden, maar als ik het goed begrijp is dit alles het werk van Jan Pieter de Graaf, ontwerper/kunstenaar met uitgesproken ideeën over zijn werk. Zo wil hij in 2015 graag al zijn verkochte kasten terugzien op een feestelijke bijeenkomst.
Deze interessante man maakt ook angsten-doosjes waar je je angsten in kunt opbergen om er zo afstand van te doen. De Graaf wil desgewenst de angsten voor jou verbranden.

2 opmerkingen:

  1. Lidia, bij toeval zag ik je reactie op mijn werk in Haarlem. Leuk verhaal, maar als je echt wilt weten wat het allemaal voorstelt kom dan naar mijn lezing op dinsdag 27 mei om 20.00 in het architectuurcentrum.
    Je bent niet de eerste die mij koppelt aan Memphis, dat komt vaak door de kleuren die ik gebruik, maar inhoudelijk heeft het daar helemaal niets mee te maken.
    Dank voor je stukje vr. groet jan pieter de graaf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Jan Pieter, voor de tip. Staat genoteerd.

    BeantwoordenVerwijderen