zaterdag 15 maart 2014

Vogelgeluiden op Elswout

Dat valt nog niet mee, vogelgeluiden herkennen als er drie vogels tegelijk aan het kwinkeleren zijn, een medewandelaar door droge bladeren aan komt ritselen en er een vliegtuig overkomt. Niettemin was de vogelexcursie van het IVN een plezierige ervaring. Het leek me slim om bij de gids met de opvallendste oren aan te sluiten, en hij wist er inderdaad wel het een en ander vanaf. Hij wees ons om te beginnen al op een stel buizerds die in de lucht rondzweefden, nooit geweten dat dát nou buizerds waren. We hoorden vervolgens de boomklever ('wietwiet') en de vink ('pink, pink, pink') die allebei te vinden zijn op een eigen stuk van Elswout. IVN had aan het begin van de excursie heel attent kijkers uitgedeeld zodat wij de vogels met eigen ogen konden waarnemen. En zo kon ik daar de holenduif zien, de slobeend en de groenling. Verder heb ik de kwikstaart slechts zien wegvliegen en de heggemus helemaal niet kunnen ontdekken. Vooral in het begin voelde ik mij net Hans Dorrestijn die ook nooit wat zag: 'Waar dan, waar dan?'
Andere waarnemingen (zoals dat zo echt heet) van deze dag zijn drie reeën (waarvan de gids helemaal in vervoering raakte) en twee eekhoorns, die ik op mijn beurt weer zeer schattig vond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten