zaterdag 1 maart 2014

Boekengala

Gisteren vond het Haarlemse Boekengala plaats. Nou ja, Boekengala, dat is wat teveel gezegd, ik zag zelfs een joggingbroek voorbijkomen. Mijn eigen paillettenstropdas was nog het meeste gala geloof ik. Alhoewel het rode kanten jurkje van Judith Uyterlinde ook een plaatje was. Zij was dan ook de gastvrouw van deze avond.
Na een welkomstwoordje van Rob Luckerhof, een praatje van Cornelis Mooy (onverwacht geestig: 'Ze vroegen mij het kort te houden en het hoefde nergens over te gaan') en twee gedichten door Nuel Gieles introduceerde Judith wonderkind uit de jaren zestig Lev Bont die een stuk voorlas uit zijn boek Theo Bee. Hierna hield ze een kort interview met Renate Dorrestein die nooit verlegen zit om een anekdote en met Joost Zwagerman over zijn nieuweling Americana (1200 bladzijden!). Het programma werd verder verluchtigd door Mylou Frencken met een paar geestige liedjes. Samen met Dorine Wiersma zong ze, toepasselijk op een boekengala, een 'ode' aan het Antiglamourboek van Carice van Houten en Halina Reijn (klik hier als je het wilt horen).
(Vergeet ik nog helemaal het Ampzing Genootschap te noemen, maar ja, zij zijn zo immer overal aanwezig dat ze daardoor bijna niet meer opvallen).
Ja, en toen was het tijd voor het bal. De stoelen werden opgeruimd terwijl het publiek een glaasje champagne nuttigde en de beentjes konden worden losgegooid op muziek van Vic van de Reijt. Zijn muziekkeus was prima voor het middelbare publiek, evergreens uit de jaren vijftig, zestig en zeventig en er werd ook best druk gedanst, maar al snel leek het feestje toch op een schoolfeestje uit je jeugd. Waar bleef toch die ene leuke jongen en iedereen leek om twaalf uur thuis te moeten zijn. Nee, en van decors van de muren trekken om twaalf uur zoals bij het echte boekenbal was natuurlijk helemaal geen sprake.

2 opmerkingen:

  1. Lidia, ik had nog wel speciaal mijn smoking aangetrokken (op de foto zie je me linksboven, met mijn jasje inmiddels uit, dat wel). En naar mate de avond vorderde kwamen ook de jaren '80, '90 en zelfs '00 aan de beurt. Het laatste nummer van de avond was helemaal nu: Stromae met Formidable.

    Maarten Brock

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die smoking viel op, dat had je goed gedaan....formidable!

    BeantwoordenVerwijderen