zaterdag 23 februari 2013

Derde Debuutprijs

"Weet u waar dat boekenfeestje is? Het gaat dacht ik om een kinderboek. Het is van de tante van mijn vriend, daar moet ik heen." Het meisje dat deze vraag stelde bleek het uitreiken van de debuutroman van Lisette Erdtsieck te bedoelen: De reis van de zeemeermin, een evenement waar nog veel meer familie op af gekomen was. En het was geen kinderboek, maar, ik citeer (want ik heb het zelf nog niet gelezen), een zinnelijke en subtiele roman over leven, liefde, kijken, bewondering, en de grenzen van intimiteit. Met dit boek won Lisette de derde Haarlemse Debuutprijs.
Vandaag in de Doelenzaal overhandigde Lisette het eerste exemplaar aan Rick van der Ploeg die zij nog kende uit de tijd dat ze hem moest interviewen. Dat ging toen nogal klungelig (haar eigen woorden) waarop Rick haar de suggestie deed om les te nemen op het Binger Film Instituut, een raad die ze niet heeft opgevolgd. Desalniettemin zei hij in zijn speech niet verbaasd te zijn dat er nu een boek uit haar handen was gekomen en hij voorzag nog meer richtingen waarin ze zich in de toekomst zou kunnen begeven. Wij wachten af.
Omdat een van de hoofdpersonen in het boek flamencogitarist is werd de presentatie toepasselijk omlijst, zoals dat heet, door flamencomuziek van Edsart Udo de Haes.
En nu allemaal op een holletje naar de boekhandel zodat het boek een bestseller kan worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten