donderdag 22 november 2012

Olga Zuiderhoek

Mooie documentaire: Het nieuwe huis van Olga Zuiderhoek, in het Uur van de Wolf. Olga Zuiderhoek verhuist twee jaar na het overlijden van haar man Willem Breuker naar een kleiner huis. Ze haalt monter herinneringen op aan haar tijd met Willem, en vertelt over haar jeugd en haar carrière die begon bij het Werktheater. We zien haar verhuisdozen inpakken, geholpen door Kees Hulst en samen met Loes Luca toekijken hoe de steen op Willem's graf wordt geplaatst. Mooi beeld: de projectie van een film op de muur van het oude huis, een film waarin we Willem bezig zien met zijn CD collectie, lachend, samen met Olga.
Olga Zuiderhoek is onderhand een ikoon in de toneelwereld, dat zie je ook aan de stukken waarin ze meedeed en de collega's waarmee ze speelde.
Mijn eigen herinnering aan Olga speelt zich af in Haarlem bij de oude Toneelschuur in de Smedestraat. Vriendin K. en ik merkten na afloop van de voorstelling dat er iets mis was met het hangslot wat onze fietsen verbond. Terwijl de behulpzame barman met een slijptol het slot te lijf ging probeerde Olga in een klein vuurrood autootje uit te parkeren, beiden deden er ongeveer tien minuten over, een hectische toestand.
Herinnering aan Willem Breuker: vriendin P. en ik in een auto richting Velsen en halverwege met gillende banden omdraaiend omdat ik mijn bril vergeten was. We kwamen nog op tijd en de voorstelling (Deze kant op dames, 1992) vond ik zo leuk dat ik hem zelfs twee maal heb gezien.
Wat betreft het nieuwe huis van Olga, dit is ongeveer het uitzicht wat zij heeft vanaf haar 7e etage. Binnenkort maar eens langswippen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten