vrijdag 7 september 2012

Archeon

Ik heb collega's die verkleed naar het Archeon gaan om zich daar totaal onder te dompelen in andere tijden. Enig, maar niets voor mij. Ik vind het wel leuk om me in te beelden hoe het zou zijn geweest, ooit, in de prehistorie of in de middeleeuwen. Dat lukt nog niet erg tussen een groepje gillende schoolkinderen met plastic zwaarden en in fluorescerende hesjes, maar als je alleen in zo´n rieten huisje bent, met platgestampte lemen vloer, een vuurplaats en een slaaphoek met schapevellen, dan komt mijn fantasie op gang. Slapen naast de koeien en de geiten, hoe zou dat zijn geweest? Als enige warmtebron een rokerig vuur. En alles wat je in bezit had moest je met heel veel moeite bijeengaren, ruilen of zelf maken. Geen wonder dat mensen vroeger veel zuiniger op hun spullen waren dan nu. Ik mijmer nog even over kruiden verzamelen en zelf konijnen villen maar dan stormen de felgele hesjes weer binnen om afkeurend „'t stinkt hier!”, te roepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten