maandag 4 juni 2012

Kierewiet

Mijn eigen catch op de Stripmarkt was het boek Kierewiet van Gerrie Hondius. Uiteraard was Gerrie niet te beroerd om het te signeren, maar voor ik iets kon zeggen stond er al LY in plaats van LI(dia). Geen nood, hier wist de kunstzinnige duizendpoot wel een mouw aan te passen en vandaar dat er nu een tak uit mijn naam groeit.
Kierewiet vertelt over Gerrie's belevenissen in een kunstenaarsverblijf in de Willem Arntsz Hoeve, instituut voor geestelijke gezondheidszorg, in Den Dolder. In vrolijke plaatjes laat Gerrie zien dat ze eigenlijk wel een beetje bang is voor 'die gekken' en dat wordt er niet beter op als de directeur haar aanraadt om de deur altijd op slot te doen, 'ook als je thuis bent'. Stap voor stap wordt gek echter normaler en sluit ze vriendschappen met de patiënten. Ze doet een project met ze en hoort hun verhalen aan, want te pas en te onpas weten ze haar inmiddels te vinden.
Heel herkenbaar en ook grappig, om over haar twijfels te lezen en over haar pogingen om contact te maken met de patiënten. Menig patiënt zal zich trouwens wel herkennen in haar plaatjes stel ik me zo voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten