zondag 10 juli 2011

Zò Hollands

De titel is eigenlijk al leuk, van de nieuwste expositie in de Hallen. Daar hangen schilderijen die een beeld geven van of geïnspireerd zijn op het Hollands landschap van 1850 tot nu. Waarbij opvalt dat de weilanden vroeger behoorlijk drassig waren. (Misschien waren de sloten nog niet uitgevonden, je vraagt het je af). Plat, groen en met flinke wolkenluchten, heerlijk Hollands. We zien schilderijen van Mauve, Toorop, Mondriaan en Wolkers maar ook een kunstenaar als Sjoerd Buisman die datzelfde landschap graag naar zijn hand zet door een knoop te leggen in een wilgetak.

Als ik er één mag uitkiezen, dan wil ik wel graag deze Koeien onder bomen van Willem Roelofs, met dreigende regenbui. Ik krijg er zo'n nostalgisch gevoel van. Het doet me denken aan vroegere Hollandse fietsvakanties in het platte polderland, tentje achterop, met flapperende jaspanden en wind tegen (of mee), nog een flink eind te gaan en dan zo'n dreigende bui in het verschiet. Voor een huismus als ik was dat een openbaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten