donderdag 5 mei 2011

Anne Adoswa

Al jaren heb ik het boek De Verstekeling in huis van Anne Adoswa. Af en toe herlees ik het weer en nog steeds vind ik de droge manier waarop zij over haar bijna per ongeluk gesloten huwelijk met Issa Adoswa vertelt erg vermakelijk. De verschillen tussen de Afrikaanse Issa en de Amsterdamse Anne zijn ook wel erg groot en bereiken hun hoogtepunt als ze op vakantie in Tanzania zijn en daar een, door Issa in Nederland gekochte vrachtwagen, moeten zien uit te klaren van het schip waarop het verscheept is. Tandenknarsend ziet Anne toe hoe er dag na dag verloren gaat met smeergeld betalen, geklets, handjeklap en bureaucratische rompslomp, terwijl Issa daar stoïcijns onder blijft.
Tot mijn vreugde ontdekte ik pas dat ze een vervolg heeft geschreven: Een huis in Afrika. Hierin vertelt ze dat Issa na 15 jaar huwelijk een huis in Tanzania wil kopen. Of dat een reden voor hem zal zijn om terug te keren is nog de vraag, en of Anne dan zelf zal meegaan ook. Iets minder speels geschreven dan het eerste boek, maar wel erg leuk om te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten