zaterdag 2 oktober 2010

Bavodag

Op monumentendag was ik net te laat voor de torenbeklimming van de Oude Bavo. Dat zou me niet meer gebeuren, dus vandaag, op Bavodag, was ik op tijd en heb ik èn de lage zolder èn de toren beklommen. Spannend en interessant, al die hoekjes en gangetjes waar je normaal nooit mag komen. Zo loop je op de zolder op een soort plankier boven de gebolde bovenkant van het gewelfde plafond onder je, een gek gezicht om zo letterlijk de andere kant te zien. Via het triforium, een kleine galerij, heb je uitzicht over de kerk.
Tijdens de torenbeklimming kom je langs het mechanisme dat de 'automatische' deuntjes speelt, een soort grote rol met uitsteeksels die klokjes aansturen zoals een draaiorgel dat ook doet. Nog hoger staat het carillion, (je zult zelden een dikke beiaardier zien denk ik). Hier is ook de bedstee waar vroegere brandwachten een tukje konden doen.
Intussen worden de trapjes steeds smaller. Als we boven de klok zijn kunnen we van het uitzicht genieten en rondom de toren lopen, daar ligt Haarlem aan je voeten. Je kunt zelfs de Hoogovens zien liggen, de verkeerstoren van Schiphol en de watertoren, een schitterend uitzicht.
Echt een tip voor een simpel maar geweldig leuk uitstapje. Wanneer er weer een Bavodag is wordt ongetwijfeld aangekondigd op deze site.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten