maandag 7 april 2008

11.000.000

Elf miljoen foto´s bezit het Spaarnestad Photo archief!
Als archivaris van twee laatjes met plaatjes was ik daar natuurlijk geweldig nieuwsgierig naar. Gisteren kon ik er een kijkje nemen tijdens het Museumweekend. Freek Baars, de collectiebeheerder, leidde ons met gepaste trots rond. Al bij binnenkomst in het gangetje waar kasten vol ingebonden jaargangen Katholieke Illustraties, Libelle's, Margrieten en nog veel meer tijdschriften stonden begonnen mijn kwijlspieren te werken. En dat werd nog erger bij het zien van al die ladenkasten waarin de foto´s gesorteerd waren. Luilekkerland voor plaatjesliefhebbers! Dank zij een decimaal systeem, waar Jan Bomans (ja, de broer van) zijn levenswerk van gemaakt heeft is alles nog terug te vinden ook. Freek Baars toonde ons vele foto's, zoals de oudst gepubliceerde tijdschriftfoto, in scène gezette foto´s en voorbeelden van toegepaste censuur waarop iets te wufte decolleté's waren bijgewerkt.
Het archief is nu over verschillende gebouwen verdeeld, men hoopt ooit een nieuwe en betere behuizing te vinden. Toen het woord brand viel trok er een angstige siddering door de zaal, maar Freek verzekerde ons dat de brandweer er binnen vijf minuten zou moeten zijn.
Tot slot stelde Freek "dit archief is de parel in de kroon van Haarlem!". En gelijk heeft hij! Ze zoeken nog vrijwilligers, zal ik....?
(De foto komt uit mijn eigen archief, maar via een omweg ongetwijfeld ook bij de Spaarnestad vandaan).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten