dinsdag 26 februari 2008

Japanse puzzels

Als ik in gezelschap vertel dat ik graag Japanse puzzels maak, knikt iedereen altijd instemmend: jaja, sudoku´s! Maar die bedoel ik niet. Ik hou helemaal niet van sudoku´s, word na een tijdje altijd tureluurs van dat getuur naar die cijfertjes. Wat ik bedoel zijn de Japanse puzzels die, na oplossing, een tekening vertonen. Dat plaatje verschijnt als je de juiste hokjes inkleurt aan de hand van de cijfers die ervoor of erboven staan. Staat er bijvoorbeeld 5 23 7 voor het rijtje, dan moet je een rijtje van 5 achtereenvolgende hokjes zwart maken, een rijtje van 23 enzovoort. De vraag is echter, op welke plek moet dat rijtje van 5 komen, als de totale kolom zeg 50 hokjes breed is. De hokjes waarvan je zeker bent dat ze zwart moeten worden (doordat ze overlappen) kun je vast inkleuren. De vakjes waarvan je zeker bent dat ze wit blijven geef je een stip. Snapt u het nog?
Het grappige is dat hoe langer je het doet, hoe meer trucjes je ontdekt en hoe gehaaider je word. Maak je echter ergens een foutje, dan kan dat pas aan het eind van de puzzel duidelijk worden en weet je nooit meer waar je precies de mist bent ingegaan. Mijn oplossing is dan: boekje dichtklappen en iets heel anders gaan doen. Het is trouwens verbazend hoe je na een pauze weer met een frisse blik kijkt en dingen ziet waar je voordien totaal overheen keek.
Ik geef hier een voorbeeld van een Japanse puzzel, maar wees gewaarschuwd, voor je het weet ben je verslaafd!

En hier de uitwerking en oplossing (je moet wel door je oogharen kijken!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten