vrijdag 3 augustus 2007

OBA

Over het nieuwe gebouw van de Openbare Bibliotheek in Amsterdam is al veel geschreven. Bijvoorbeeld dat het uitzicht magnifiek is, dat klopt!
Verder is het groot, ruim en prestigieus.
Wat vind ik er verder van?
Ik miste roltrappen naar de bovenste en onderste etage. De C.D. kasten zijn wel mooi laag zodat je eroverheen kunt kijken, maar dat betekent weer wel dat je op de knieƫn moet om op de onderste plank te kijken. Er is plaats zat voor frontale opstelling, waarom is dat bijna niet gedaan? En wat is de gedachte achter de hogere ronde C.D.kasten? Wat is de bedoeling van de ruimte daarbinnen met die wirwar van stoelen? Het was trouwens helemaal net een stoelentoonzaal, ik heb heel wat extreme modellen gezien. Fijn dat er heel veel zitjes zijn, maar sommige zijn wel heel erg bedacht, zoals de grijze ruimtevaartachtige cabines. De leestafels hiernaast vond ik wel weer erg aangenaam. Op elke etage is wel een 'plein' waar kennelijk activiteiten kunnen plaatsvinden. Ook zijn er heel veel vitrines waar boeken op aangeklede wijze gepresenteerd kunnen worden. Dit moet nog wat meer vorm krijgen lijkt mij. Verder is er een enorme collectie tijdschriften, heerlijk, en zijn de vele (internet) P.C.'s vrij te gebruiken, prima! Ik was benieuwd naar de bedrijfskleding, maar er liep niet zoveel personeel rond. De kleding was acceptabel voor zover dat kan bij bedrijfskleding.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe er over een half jaar van dit gebouw en het interieur gebruik wordt gemaakt. Ik kom zeker eens terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten