maandag 27 augustus 2007

Hoge nood

Was mijn vroegere lagere school nu de enige school waar je twee vingers moest opsteken als je naar de w.c. wilde of gebeurde dat op alle scholen? Of lag het aan de nonnen die het misschien wilden vermijden om over dat soort aardse zaken te praten?
Ik zat op de Sint Lucia school in Haarlem in de jaren zestig. Als je op de kleuterschool zat ging het ritueel als volgt: twee vingers opsteken, als de juf (of zuster) je genadig toeknikte mocht je naar het hoekje bij de deur lopen waar een klosje aan een touwtje hing. Dat moest je om je nek hangen en dan mocht je naar de w.c. Als iemand anders met het klosje weg was moest je wachten. Dit om te voorkomen dat er twee kinderen tegelijk over de gangen dwaalden denk ik. Op een kwade dag kreeg ik ruzie met Gert-Jan de Kieviet om het klosje, we vonden allebei dat wij éérst waren. Wie het bemachtigde weet ik niet meer maar we gingen wèl allebei tegelijk naar de w.c. (een jongens en een meisjes w.c., niets aan de hand). Ik weet nog dat we onder het plassen met elkaar praatten en dat dat heel raar was. Tot de deur openvloog en daar een verhitte juffrouw stond die mij, letterlijk, van de pot rukte! De vernedering...! Bovendien was ìk éérst!

Naast het hoofd van het meisje met de slinger hangt volgens mij het
gewraakte klosje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten