zaterdag 16 juni 2007

Echteld Bahrtopf

Ik volg theatergroep Het Volk al sinds ze nog Duo Triplex heetten. Badmuts(z?) heb ik een paar maal tijdens de kunstlijn zien optreden. Gisteren kwam het tot een kruisbestuiving in de voorstelling 'de Aardappelmaker'. De website zag er prima uit, veelbelovend. De voorstelling zat vol met ideeën , sketches, attributen, flauwigheden en vondsten. Waarom vond ik het dan toch niet zo leuk als de vrouw achter mij die er bijna ìn bleef? Misschien omdat het teveel op drie ideeën hinkte: de aardappelmaker, het leven van Echteld Bahrtopf, en het absurde quasi realisme. Deze drie onderwerpen werden door elkaar geklutst en niet uitgewerkt. Er had met gemak een hele voorstelling aan Echteld gewijd kunnen worden, op de website stond meer info dan ik hier langs heb zien komen. Ook het aardappelmaken had een hele voorstelling kunnen beslaan. Er waren hele leuke technisch vondsten zoals de aardappelmachine en het op video gezette aardappelmannetje. Het absurde aspect in deze voorstelling vond ik nog het minst, veel flauwigheden zoals we ze al van Badmuts gewend waren. Dan is alles goed onder de noemer, absurd, dus het mag. Nogal makkelijk, evenals het oplezen van de teksten van papier. Daar staan leuke vondsten tegenover, bijvoorbeeld een nieuwe kijk op het naakt schilderen, Gerrit van Dijk als de schilder T.Lautrec, de familie Kruijver die met steeds meer leden op het toneel staat en de vele technisch vondsten en attributen, zoals een gettoblaster vermomd als blaffend hondje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten