dinsdag 2 januari 2007

Boring postcards

Ik spaar oude ansichtkaarten, d.w.z. ik kan geen bak in een rommelwinkeltje voorbijlopen zonder tussen de kaarten voor 10 cent te gaan grabbelen.
Waar ik speciaal voor val zijn de tuttige of saaie ansichtkaarten van de jaren 50, 60. Zoals deze van het Jacob van Ruysdaelplein in Lisse. Ik vraag me dan af: wie bedenkt het om van deze plek een foto te maken en die dan ook nog heel optimistisch als ansichtkaart te laten afdrukken? Wie koopt deze kaart? Waarschijnlijk alleen de mensen die er woonden, dat zijn er natuurlijk heel wat. Misschien een om te houden een om te versturen, maar dan houdt het echt op. Ik kreeg deze kaart toegestuurd door een vriendin die toendertijd in Lisse woonde (niet in die flat!) Zij zag er de humor wel van in.
Een tijdje geleden kwam ik erachter dat er nog iemand is met dezelfde fascinatie: Martin Parr heeft een fotoboek uitgegeven met de saaiste ansichten ooit: Boring postcards. Toch mis je dan het essentiele van de kaart: een ansichtkaart afgedrukt in een boek geeft niet dezelfde sensatie als wanneer je hem in je hand hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten